• Flygfyrar Leden Stockholm-Jönköping

Flygfyrar - Stockholm-Jönköping

Inledning:
Fakta om alla optiska flygfyrar i Norden. De byggdes under 1930-talet, några lite senare. Insamlat av mig med hjälp från många andra /Bo Ju.
  - Denna led byggdes 1930-1934.
  Nattpostflyg - introduktion
  Kartunderlag - vid utforskningen
Gemensamt:
  Nyheter - senaste uppdateringar
  Bevarade fyrar och postflygplan.
  Placering av fyrarna - på höjder...
Uppdelat på Luftleder:
  Stockholm-Jönköping
  Jönköping-Malmö
  Oslo-Göteborg-Malmö
  Sverige-Finland
  Danmark
• Google Maps
Stockholms tidiga flygplatser, Wiki:
Lindarängen sjöflygplats 1921:
    - Helsingfors-linjen viktigast.

Barkarby 1913. Användes av
    nattpostflyget till 1936.
Bromma 1936, landflygplan till:
    - Malmö, Europa,...
    - Helsingfors/Vanda öppnade 1936!

Nattpostplanet lastas på Barkarby
 
Karta: Flygfyrar 1936, Sthm-Jkpg.
Fyr (100) Spånga radio
- En flygfyr fanns på södra radiomasten.

- Om radiostationen: Christian S., Sixten
  Källberg, Karl-Erik Lidzén, Stig Ericsson.
- Inventering: Bo Ju.
Spånga flygfyr

Fyr 101 Södertälje
- på Stockholmsberget 3 km NO centrum. Betongfundament finns kvar /Bo Ju.

- Tips: tugboatlars.se har fina gamla Södertäljebilder
Fyr 102 Gnesta
- Fundament finns kvar /Bo Ju, och skylt från Fröstuna hembygds­förening.
- I närheten finns Vängsö flygfält, med gräsbanor än idag!
 
Fyr 103 Lid
- Fundament finns kvar /Bo Ju.
- Gammal bild (bästa!) och text från
  Runtuna-Lids hembygds­förening.
- Berättelse av Bengt Karlsson.
Fyr 104 Stigtomta
- Vid Stigtomta fanns även en hjälp­landnings­plats, som sedan använts för segelflyg. Lades ner 1960.
- Fakta, foton: Hans Book, Lars Hallin.
Fyr 105 Ålberga
- Fundament finns kvar, öster om skolan.

- Inventerad av Hans Book och Bo Ju.
Hans Books bildsida

Utsikt från Kolmården, 100m upp.
Fyr 106 Krokek, Kolmården
- fanns högt upp på berget Kolmården. Kan nås via Marmormuseet och brant stig upp. /Bo Ju.

- Intressant: Marmormuseet, Stavsjö järnväg, hamnen.
 
Fyr 107 Smedby, Norrköping
Fyrmast och strålkastare bevarade vid Luftfartsverket i Norrköping.
- Foton: Magnus Bark, Krister Karling, C3
- Som Angöringsfyr: Kjell Franzén
Norrköping flygplats
- Invigdes 1934 som en av de fem stora flygplatserna. Wikipedia.
- Hade först ett triangulärt gräsfält, fick senare en lång bana.
Adcock-pejl 1938
- Pejlanläggningar med Adcock-master
  fanns vid de stora flygplatserna.
- Foton och karta från Norrköping 1938.

 

 
Fyr 108 Norsholm
- Inventering, foton Torbjörn Johansson.


Broar - Det finns många vackra broar i trakten, bilder samlade av Bo Ju.
 
Fyr 109 Gerstorp, Linköping
  - fanns 2 km norr Malmens flygplats.


Fyr på Malmens vattentorn. /Bo Ju
- Sevärdheter: Flygvapenmuseet
  och Malmens flygplats.
  Fyr 110 Högby, norr Mjölby
- fanns 100m N Linneberg gård, 4km N Mjölby. 
- Berättelse av Harry Ekström.
- NYTT 2013-09-02 Iventering Bo Ju.

Fyr 111 Hästholmen
- Inventerad av Håkan Hedbjörk.
- Hjälplandningsplats - blev militärt
  flygfält under kriget - nu golfbana!
- Bok av Pär Hallding, fina foton!
 
 
Fyr 112 Visingsö
- Berättelse av Gulli Linder och notiser ur Gränna tidning 1933, 1934.
- Foto Britt-Marie Sohlström.

- Gamla flygfältet finns kvar i norr:
  Historik, www.jfk.nu
Fyr 113 Jönköping
- fanns högt upp på Ekeberg,
  6 km sydost om centrum
- Inventering: Håkan Hedbjörk.
Jönköping gamla flygplats
- invigdes 1935, och låg strax söder om centrum, mellan Munksjön och Rocksjön. Den ersattes 1961 av Axamo flygplats.
Fin historik, av Åke Svennerborg


- Mer info, med bl.a. länk till video från invigningen 1935, se min sida:
Fyr 113 Jönköping - flygplatsen
 
      Karta där flygfyrarna syns bra
      Flygvapnets routekarta nr 1 Stockholm-Jönköping-Malmö  - Man kan "resa" längs flygfyrleden!
    Länk till min högupplösta skanning (5MB)  - Originalet 29x265 cm, skala 1:300 000.

    - I bilden nedan visas kartan liggande med Malmö t.v. - Jönköping i mitten - Stockholm t.h.


Flygledens fortsättning: Jönköping-Malmö
 




Uppdaterad: 2016-09-17, Bo Justusson, Stockholm,
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @.