Hem - Kartor för Långfärdsskridsko i Stockholm

Karta - Innerstan, Stockholm

Karaktär
Allmänt sett inte lämplig för skridsko p.g.a. alla farleder, isrännor, sund med strömmar, broar med svag is och sand. Några delar är ofta åkbara - se listan och blått på kartan.

Men vissa kalla vintrar fryser hela området och då är det härligt att åka runt och se staden från sjösidan. Men var försiktig!
- Åk bara där andra redan åker!

Isläge
Fryser sent och kan sedan gå upp igen, bara vissa delar säkra. Det finns ingen särskild israpport, men kolla När finns isar?

Stockholms kommun
- Plogningsstatus sjöisbanor, Sthm-sida hos Google

Åkbara
- Djurgårdsbrunnsviken - längd 1,7 km, rundtur 3 km.
- Trekanten - längd 0,7 km, rundtur 1,5-2 km.
- Årstaviken - längd 2,5 km, rundtur 5 km.

- Karlbergsviken
- Ulvsundasjön, norra sidan från Pampas Marina till Bällstaån.   Se upp för isränna upp mot Bauhaus.

- Laduviken - 0,7 km plogas ofta, av Djurgårdsförvaltningen.
- Östermalms IP - spolad bana 0,5 km. Bra att börja träna på!
- Brunnsviken, se min webbsida.

Kommunikationer  
- Årstaviken - buss 55 till Tanto.
- Djurgårdsbrunnsviken - buss 69 till Källhagen.
- Trekanten - T-bana Liljeholmen.
- Östermalms IP - T-bana Stadion, buss 6.

          Innerstan karta

Varningar  
- Riddarfjärden: Isrännor bryts ofta, t.ex. från Stadshuskajen och västerut längs farleden. Kan få all is att brytas upp.
- Sund och broar har öppet vatten eller svag is och sand.
- Djurgårdsbrunnsviken: Åkbart område avgränsas av Djurgårdskanalen i öster och Djurgårdsbron i väster, som båda har öppet vatten.
- Ulvsundasjön - ofta isränna för båttrafik till Ulvsunda, andra delar åkbara ibland.

Serveringar
- Djurgårdsbrunnsviken: Roddarklubbens stuga.
- Ulvsundaviken: Café Båthset.

  
- Årstaviken: Det bryts alltid isränna i södra delen av Årstaviken, så åk bara längs norra stranden. Området avgränsas av Skanstull i öster (sluss, isränna) och Liljeholmsbron i väster.
- Årstaviken blir osäker om Mälaren avtappas via Hammarby­slussen.
  Anm. Bygget av nya järnvägsbron pågick till år 2005 och reparation av gamla bron till 2013.


Startsida.   Senast uppdaterad 2021-03-22, Bo Justusson.