Senare järnvägshistoria , Bo Justusson
Stambanor År 1853 beslöt den svenska riksdagen att bygga statliga stambanor genom Sverige. Stambanan från Stockholm till Göteborg blev klar 1862, och till Malmö 1866 etc. Många privata järnvägar byggdes med anslutning till stambanorna, ofta smalspåriga.

Max banlängd 1938. De flesta privata järnvägar fick senare ekonomiska problem och köptes upp av staten fram till 1950. Många banor lades ned, speciellt de smalspåriga.

TABELL 1. SVENSKA JÄRNVÄGSNÄTET, KM
År    Totalt   Statliga      Privata
        km   normal smal   normal smal
1856     66     32     0     34      0
1860    527    303     0    176     48
1870   1727   1118     0    376    233
1880   5876   1956     0   2686   1234
1890   8018   2613     0   3730   1675

1900  11303   3850     0   4832   2621
1910  13829   4418     0   6133   3278
1920  15160   5506     0   6081   3573
1930  16810   6641     0   6386   3783
1940  16756   9226   436   3997   3097

1950  16640  12436  2730    728    746
1960  15399  12203  2255    665    276
1970  12203  11279   265    501    158
1980  12006  11195   182    440    189
1990  11211  10801     0    334     76
1994  10798      .     0      .     66

Källa: Statistiska centralbyrån

Järnlinjer Viktiga linjer med järn som gods var TGOJ från Grängesberg till Oxelösund, och Malmbanan från Malmberget till Luleå och till Kiruna och Narvik (1902). Alla tre för malmtransport. Bergslagernas järnväg från Bergslagen ner till hamnen i Göteborg var för järnvaror. Malmbanan är idag den enda banan för transport av järnmalm i Sverige. Det är en mycket fascinerande bana.

- Mer info om Malmbanan, se nästa sida!


Struktur- förändringar Trots att de små gruvorna och järnverken fick bättre transporter så blev resultatet att de stora vann mera, eftersom transporter kunde göras till stora effektiva anläggningar. Antalet gruvor och bruk minskade successivt och idag finns bara 2-3 gruvor (zink) kvar i Bergslagen (Garpenberg och Zinkgruvan). Svensk gruvverksamhet är idag koncentrerad till norra Sverige kring Skellefteå och kring Kiruna.


För mer information se länkar på: Järnvägar - Startsida