• Simulatorer NDB-navigering 1955

NDB-navigering 1955

1. Prova på gammaldags NDB-navigering

- Luftleder 1955: I dessa användes NDB-radiofyrar för navigering. Ersattes av VOR på 1960-talet.

- Datafil med NDB: Jag har skapat en datafil för Microsoft Flight Simulator (FSX och FS2004/FS9) med de gamla NDB-fyrarna.

- Flygplan med ADF: DC-3 finns i båda FS, och en Junkers W33b för nedladdning finns nedan, liksom handledning för båda.

- Karta med NDB: En översiktlig karta med gamla NDB med frekvens och ID finns nedan.

- Turförslag: Du kan sedan flyga t.ex. från Stockholm/Bromma till Kastrup/Köpenhamn, se nedan.

2. NDB-radiofyrar 1950-talet för FSX, FS9

Jag har skapat en scenery-fil för FSX och FS9 med NDB-fyrarna kring 1955. För att inte kollidera med NDB i FS har frekvenser ändrats lite för några NDB. För koderna har ett X lagts till på slutet, så att man i FS-kartan kan se vilka som är gamla. Underlag: • Radiofyrar, Luftleder 1955

Scenery-fil:
  • SE_NDB_1955_BJ.bgl - högerklicka och Spara_länk_som.
Lägg sedan filen t.ex. i katalog: FSX/Addon Scenery/scenery
Vill du senare "Stänga av" den så byt bara filändelse till t.ex. .bgl.off

Anm. Om du vill se hur jag skapade BGL-filen så ladda ner:
  • SE_NDB_1955_BJ.zip med XML-fil, som kompilerades med SDK och XML2BGL.
 

3. Handledning för ADF i DC-3

I FS2004 och FSX finns en DC-3 modell med. Den har en ADF (Automatic Direction Finder)
med två visare (röd och grön) som pekar mot inställda NDB-fyrar, relativt flygplanets flygriktning.
Man ställer in NDB-frekvenser med Radio stack, som fås upp med tangenter: Shift + '2':

 

4. Handledning Junkers W-33 b

En enkel modell av Junkers W33b, gjord av Hauke Keitel och Rolf-Uwe Hochmuth.
Jag har lagt ihop alla filer till en zip-fil och lagt till en variant med en enkel ADF.
  • Junkers_W33b_BJ.zip, 7MB
Installeras genom att zip-filen öppnas och kopiera hela katalogen "Junkers W33b" till FSX/SimObjects/aircrafts.

Originalfil, se: www.flightsim.com - File Library - Search "Junkers 33b" eller File name: juw33fs9.zip

Anm. Vindrutan blir grå i regnväder i FSX Virtual cockpit, en fix är att byta ut några filer i FSX/texture:
• VC_Rain_fix.zip

 

5. Karta över luftleder 1955 och NDB-fyrar

Sverige fick nya luftleder på 1950-talet. Med NDB-fyrar.
Kartan är från 1955, men jag har justerat frekvenserna en del.
Jag har även tagit med NDB i FXSX som ligger på Åland och Bornholm,
de är dock Localisers (L) med kortare räckvidd än NDB-H.

Fler kartor, se mina kartsidor, t.ex. • Generalkarta 1958 - med luftleder och NDB-ID.
 

6. En flygning från Bromma till Kastrup via Visby

  - I FSX väljs Free_Flight. Flygplan DC-3 eller Junkers W33b med ADF. Flygplats Bromma och RWY 12.

  - Ställ in ADF på 358 kHz för NDB Vagnhärad SIV (här SIVX).

  - När du nått Vagnhärad och ADF-nålen svänger bakåt, så ny kurs mot Visby NDB 353 SEK.

  - Landa o. starta på Visby flygplats, som är kvar på samma plats som när den anlades.

  - Kurs mot NDB Herråkra 367 SIM . (Anm. Vi hoppade över Överum 347 SIX)

  - Efter Herråkra nästa NDB Höör 375.5 SAT. Vi flyger förbi Malmö eftersom Bulltofta nu är nedlagt och ej i FSX.

  - Landa på Kastrup, t.ex. bana RWY 22L. Kastrup är kvar på samma plats som när det anlades som gräsfält.

  - Jag har lagt till en gammal NDB vid Amager sydspets: 299 OXS - Någon som rätt frekvens för den?

 Anm.1 Snabba på simuleringen: Tryck på R och '+' så ökar takten. R och '-' minskar.
 Anm.2 Krysspejling. Vid färd mot en NDB kan du växla till en annan NDB åt sidan, och se hur långt du kommit.
 

7. Vilka länder har många NDB idag?

I de flesta länder har NDB ersatts av VOR under 1960-talet. Det finns visserligen NDB-Localisers (L) vid många flygplatser, men de har för kort räckvidd för längre navigering, en route. En del länder har kvar NDB, t.ex. Island och Nya Zeeland. Båda är trevliga att flyga simulator i, och det finns fina scenerier att köpa för dem.

8. Teknikutveckling för pejling: manuell pejling - homing-instrument - ADF

Pejling för flygnavigering började på 1920-talet med markpejl mot radiosändare i flygplanen och morse-telegrafi for bäringar. På 30-talet kom manuell pejl i flygplan mot NDB på marken, vilket sköttes av andrepiloten. Ganska tidigt även homing-indikator med visare inom ±10°. Först i slutet av 1930-talet kom ADF och de blev riktigt vanliga under VK2 och efteråt (billiga som surplus).

I flygsimulator är det inte så kul att bara simulera markbunden pejling (Morse-koder) eller manuell pejling (vrida på en ratt?) så det får bli homing och allra trevligast ADF.
- Vill du prova homing-indikator så finns det i Junkers Ju-52 modeller och FS2004 Lockheed Vega.

Mer info på mina sidor om: • Radiofyrar

9. Synpunkter?

Om du provar NDB och Junkers W33b så skicka gärna en epost och berätta.
Jag är tacksam för synpunkter och rättelser av fel!

Sidan uppdaterad: 2014-05-07, Bo Justussson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @