• Simulatorer DC-3 flygsimulator

Min DC-3 cockpit flygsimulator - ver.1, aug. 2016

Mitt mål är att kunna flyga med viss DC-3-känsla. Reglage och instrument ska vara fysiska, dvs inte bara virtuell modell.
Jag har skaffat reglage från Saitek och byggt en enkel cockpit som får plats på ett skrivbord. Se bilder nedan.

  NYTT Simulatorn visas på Vallentuna Flyg- och Motordag söndag 4 sept 2016
  NYTT Bilder från DC-3-sim på Vallentuna Flygdag 4 sept 2016

Som bas i FSX-Steam använder jag någon av de DC3-modeller som finns: Microsoft, MAAM, JustFlight, Manfred Jahn.
Här MAAM med färger enligt Congo queen, repaint av Tim Scharnhop. På startbanan i Alpnach Schweiz, med scenery från Orbx.
Anm. Färgschema för Daisy finns också, repaints gjorda av Per Hjertén, Ronny Olofsson.


Cockpit inifrån - ratt, motorreglage, instrument, paneler, landskap, och min laptop som driver allt.
Vindrutor, tak och sida för att ge viss känsla av att sitta inuti cockpit.
I denna version endast en bildskärm för landskap. I framtiden kanske två till för 180 graders vy?


Yoke (styrratt), trim, motorreglage - propeller, throttle, mixture (P,T,M) för motor 1 och 2.
Från Saitek, med egen variant av knoppar (vita, svarta, röda för P,T,M)
Kopplas med USB och drivs av Windows och FSX generella rutiner för spelenheter, controls.


Instrument visas på en extra bildskärm med program Panel Builder. Laptopen kan driva två extra skärmar.
Laptopen är en Webhallen config med i7-processor, Nvidia grafikkort, extra SSD-hårddisk (ger snabb laddning!).


Paneler från Saitek för el-system, autopilot, radio, m.m. - Switch panel, Multi panel, Radio panel.
Knappar och vred är kopplade till FSX med Saitek specialprogram. FSX geniala systemering tillåter programtillägg!


Landskap visas på en TV-skärm kopplad till laptop, f.n. 32 tum, ses genom vindruta i plexiglas.
Sceneri är från Orbx: Base (texturer), Vector (vägar, stränder,..), Open LandClass Europe (markklasser).
Här från Schweiz, flygning från Alpnach ner mot Meiringen och Interlaken - 45km, 25NM, tar ca 10 min med 145 kts.


Cockpit sedd utifrån, liknar framdel av DC-3, vindrutor i rätt storlek, tak och sida har nästan rätt form.


Cockpit kan enkelt packas ihop för att kunna ställas undan. Här vindrutor hopvikta, och tak och sida.
Utrustningen kan därför tas med till utställningar. Vi får väl se om det går att ordna!


Sammanfattning
Jag kan nu sitta och sköta många reglage rent fysiskt. Vyn framåt är okey, men åt sidorna behövs fler skärmar!
Kul att lära sig hantera motorernas varvtal och gaspådrag - RPM och MAP.
Jag har även pedaler och ska koppla in dem för att prova på sidvindslandning!

En generell erfarenhet är att DC3:ans cockpit är ganska liten:
  vindrutor, motorreglage, styrratt är lite mindre än man kan tro!

Instrumenten i nu överlevande DC3:or skiljer sig mycket - inga plan helt lika!
  Instrumenten i min cockpit är av äldre standardtyp.

Roligast är att flyga i bergiga landskap, mina favoriter är Schweiz, Nya Zeeland, Wales.
DC-3 är då en utmaning genom måttliga stigprestanda och stor svängradie!



Sidan uppdaterad: 2016-08-26, Bo Justussson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @