• Kartor • Radiofyrar Luftleder 1955 NDB

Luftleder i Sverige år 1955, med NDB radiofyrar

NDB-fyrar var den tidigaste typen av radiofyrar som användes för sjöfartens och flygets navigering. De strålar lika mycket åt alla håll. Karta från 1 september 1955 för Luftleder i södra Sverige. Då fanns det cirka 20 NDB-fyrar där. Viktiga för navigeringen var även de pejl-stationer som fanns vid trafikflygplatserna, VDF, MVDF.

NDB-Lista - finns nedanför kartan. Se även sidan: •NDB radiofyrar, med koordinater, 1951.
Terrrängkarta - med flygplatser,luftleder,NDB:er - se sidan •Generalkarta 1958.
    på den kartan finns några fler NDB: SN Nacka, BR Brevik (Tjörn), GS Gotska Sandön, och i Danmark och Norge.

Karta Luftleder och radiofyrar 1955, Södra Sverige

Radiofyrar 1955


NDB = Non-Directional Beacon - 20 st. längs luftlederna. Många ersattes efter några år av VOR-fyrar.
RNG = Radio Range - Riktade fyrar vid Kastrup och Bromma (till 31/12 1954, då fanns ILS )
BS   = Broadcast Station - Rundradio, på denna karta bara de vid Stockholm, Malmö(Hörby), Göteborg.
TWR = Aerodrome Control Tower - Kontrolltorn
VDF = Very high frequency Direction Finding station - Pejl på ultrakortvåg.
MVDF = Medium and -"-   - Pejl på både mellanvåg och ultrakortvåg.

Radio range = riktad fyr som i Norden fanns vid Bromma och Köpenhamn.
I USA fanns sådana längs luftlederna. De kallas även A/N-fyrar, eftersom de gav
ljudsignaler   .-  .-  .-   eller   -.  -.  -.   beroende på i vilken sektor de avlyssnades.

Modernare radiofyrar VOR infördes 1956-1959, och de används än idag.
VOR = Very high frequency Omnidirectionsl Radio range - Riktad radiofyr med fördelen att
      piloten kan se på vilken absolut bäring/radial från fyren som planet finns.
 

Typ Namn Frekvens Kod Luftled Lat, long (cirka)
Awy Luftled RED 1, Stockholm - Malmö (även t. Helsingfors)
NDB Vallentuna 370 SEO RED 1 +A11 N, E
BS Stockholm 773 SBX rundradio N, E
RNG Skälby 364 SK Bromma N, E
VDF Bromma TWR - - pejl N, E
NDB Vagnhärad 358 SIV RED 1 N, E
VDF Kungsängen TWR - - pejl N, E
VDF Tannefors TWR - - pejl N, E
NDB Överum 346 SIX RED 1 N, E
VDF Jönköping TWR - - pejl N, E
NDB Herråkra 367 SIM RED 1 5657N, 1515E
NDB Höör 375 SAT RED 1 N, E
BS Hörby 178 SBH rundradio N, E
MVDF Bulltofta, TWR - - pejl N, E
RNG Kastrup 267,5 CH Kastrup N, E
Awy Luftled AMBER 9, Oslo - Göteborg - Malmö
NDB Grebbestad 277 SIH AMBER 9 N, E
BS Göteborg 980 SBB rundradio N, E
MVDF Torslanda TWR - - pejl N, E
NDB Vallda 258,5 SIL AMBER 9 N, E
NDB Kullen 344 KK AMBER 9 N, E
NDB Ugglarp 358 UG AMBER 9 + N, E
Awy Luftled RED 4, Stockholm - Göteborg
NDB Åker 309,5 AK RED 4 N, E
NDB Hallsberg 398 SIR RED 4 +G3 5904N, 1459?E
NDB Skara 317 SR RED 4 N, E
NDB Kungälv 388,5 SET RED 4 +A9 N, E
NDB Vinga 350 VA RED 4 N, E
Awy Luftled BLUE 7, Stockholm - Visby
NDB Lummelunda 351 SEK BLUE 7 N, E
VDF Visby TWR - - pejl N, E
Awy Luftled GREEN 3, Örebro mot Oslo
- Örebro TWR - - - N, E
NDB Trummen 323 SEM GREEN 3 N, E
VDF Karlstad TWR - - pejl N, E
NDB Öymark 363,5 LEM GREEN 3 N, E
Awy Luftled AMBER 11, Stockholm mot Norrland
NDB Bro 385 SEP AMBER 11 + N, E
NDB Uppsala 438 SLP fristående N, E
VDF Uppsala TWR - - pejl N, E
NDB Hållnäs 326 SIN AMBER 11 N, E

Anm. I artikel om Jönköping gamla flygplats berättas att Jönköping kontrolltorn tog emot meddelanden från flygplan då de passerade radiofyrar i Gusum sydost Söderköping och Kvillsfors i Vetlanda kommun. Bör ha varit på 1940-talet. Dessa är ej med ovan. Det har skett många förändringar av NDB-fyrarna över tiden!

Länkar


Bo Justusson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @
Webb: justus.ownit.nu/flyg

Uppdaterad: 2012-10-30