Nora Järnväg |
Nora Bergslags Veteran Järnväg (NBVJ) startade 1978
och är mycket intressant genom sin kombination av tidig järnväg och
järngruva med hytta. Man har två linjer: Nora-Ervalla och
Nora-Pershyttan-Gyttorp (25 km tillsammans).
- Nora-Ervalla linjen öppnades 1856 och är den äldsta
normalspåriga järnvägen i Sverige.
- I Pershyttan finns välbevarade gruvor och en hytta med masugn
(öppen som museum sommartid).
- Nora station är fullt utrustad som på ånglokstiden.
- Stationsbyggnaden i Järle från 1854 är den
äldsta i Sverige.
Det finns också en vacker bro nära stationen.
- NBVJ har 12 ånglok och många vagnar och annan utrustning.
Det äldsta loket är ett sadeltanklok 0-C-0 från 1873.
- Från mitten av juni till mitten av augusti har man trafik på
de två linjerna.
På lördagar och söndagar med ånglok.
|
|
Ekomuseum i Bergslagen |
Ekomuseum i Berslagen är en kombination av
många platser att besöka i Bergslagen, i allmänhet öppna
från mitten av juni till mitten av augusti.
- Utsträckningen är kring den gamla Strömsholms kanal,
som är öppen för båtturism under sommaren.
- I Norberg finns flera gamla gruvor som är värda att
besöka. Järnvägen ner till Ängelsberg finns fortfarande, men
har endast lite godstrafik.
- I Ängelsberg finns ett gammalt järnbruk och en unik liten
oljefabrik (från 1875).
- I gamla hamnen i Smedjebacken har man anlagt en liten
muséijärnväg med industrilok.
- Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseum.
I Grängesberg, som var den största gruvan i södra
Sverige tills den stängdes 1989, kan man se stora moderna gruvbyggnader
och besöka lokomotivmuséet, som har ånglok och ellok
från TGOJ.
|
|
Malmbanan |
Malmbanan i Norrbotten mellan Luleå- Kiruna- Narvik är idag
den enda järnmalmsbanan i Sverige. Man har trafik med långa tunga
malmtåg, men också passagerartrafik.
- Se även min sida om Malmbanan.
- LKAB:s järnmalmsgruvor i Kiruna och Malmberget är Europas största.
Gruvan i Kiruna går ner till 700 meter under markytan och man bygger
en ny huvudnivå på 1000 meter!
- Gruvan i Kiruna har en besöksgruva som man kan åka
ner i och få se stora gruvmaskiner demonstrerade.
- Abisko, Björkliden och Riksgränsen är fina platser
för turism. Man kan besöka Abisko nationalpark. Man kan åka
skidor i Riksgränsen fram till slutet av maj.
- Midnattssolen kan ses i regionen. Vid Torne träsk speglar sig
natthimlens vackra blå-röda färgtoner i vattnet.
- Från Narvik kan man fortsätta ut till Lofoten
med dess öar med höga berg.
- MTAB driver trafiken på Malmbanan. På deras webbplats finns info om lok, vagnar, banan etc.
- Malmbanans vänner hemsida
Beskriver föreningen Malmbanans vänner. Bilder från
deras museum i Karlsvik i Luleå med lok, station etc.
- Malmbanans museum i Karlsvik i Luleå har ånglok,
malmvagnar, station, modelljärnväg, en 5 km muséi-bana etc. (Länk via Malmbanans vännner)
|
|
Järnvägs- muséer |
- Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle har stora samlingar.
Öppettider: Tisdag-söndag kl 10-16.
Första lördagen i september har man "Muséets Dag"
med speciella arrangemang, ångtrafik etc.
- Deras äldsta lok är från 1850- och 1860-talen,
t.ex. Fryckstad 0-C-0 (1855),
SJ B 3 Prins August 1-B-0 tender (1856), SJ 22 Thor 0-B-0 (1961), Carlsund 0-C-0 (1862),
- Stora ånglok från Malmbanan: SJ Ma 779, 1-D-0 (1904) och
SJ R 976, 0-E-0 (1909) vikt 130 ton.
|
|